Namai - Straipsniai - Diskusijų forumas - Web nuorodos - Fotogalerija - Video - Siuntimai - Ežerų žemėlapiai - Įrangos gamintojai
Ieškoti   
Forumo pranešimai
Nauji pranešimai
Isparduodu iranga
Finito la comedia
OMS BCD parduodama
aisparduotuve :)
Hurgada Kovo 11-18 d.
Populiarūs pranešimai
Kur vakar (šiandi... [2927]
Kur planuojame ne... [2198]
Idomu [750]
Jokes [686]
Kokia Jusu nardym... [288]
Atsitiktinė nuotrauka
Asveja1
Asveja1
NARDYK'as
Paskutiniai prisijungę
divergytis04:57:24
bannyk05:29:40
donis12:14:27
sausas17:38:59
Vygantas19:09:38
Korsaras 1 dieną
arvis 2 dienas
nierka 2 dienas
raimze 3 dienas
sigitas1976 4 dienas
Vartotojų tinkle
Prisijungusių svečių: 3
Prisijungusių narių nėra

Registruoti nariai: 925
Neaktyvūs nariai: 252
Naujausias narys: daivamarkenviciute

Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytojų skaitliukai

Reklama ir pateikimas
Pateikti nuorodą
Pateikti naujienas
Pateikti nuotraukas

Reklamos galimybės
Reklamdavio prisijungimas

<---> Valio valio, sveikinam visus su pavasariu, greitai nersim. <---> Renkam geriausią dive centrą. Balsuojam. <---> Artimiausiu laiku (šią arba kitą savaitę) - cave divingas Tenerifėje. <---> <--->

Vrekai, menantys mirtį.

Vrekai, menantys mirtį.

Nardymas vrekuose, kuriuose žuvo žmonės, visada kėlė daug diskusijų. Ar tai tik eilinis atrakcionas, vadinamas „Salem Express“, ar masinė kapavietė? Pažiūrėkime, ką mano apie etines tokio nardymo puses Garetas Lockas.

1991 gruodžio 15 d. kapitonas Hasanas Moro stovėjo prie savo laivo šturvalo. Keltas „Salem Express“ plaukė iš Jeddah (Saudo Arabija) į Safagą (Egiptas). Laive buvo 650 keleivių, dauguma jų buvo piligrimai, gryžtantys namo po kasmetinės Hajj šventės. Nors kapitonas buvo patyręs, jis buvo ir pagarsėjęs mėgėjas „kirsti kampus“ per kalnuotus Hyndmano rifus, tokiu būdu sutaupant 2 valandas iš standartinės 36 valandų kelionės.

Tą lemtingąją naktį oro sąlygos buvo ypač prastos. Pūtė smarkus gūsingas vėjas, dėl to įžiūrėti po vandeniu esantį rifą tapo dar sunkiau.
Netoli vidurnakčio laivas rėžėsi į rifą. Nuo smugio laivo pirmagalis atsivėrė ir į automobilių denį plūstelėjo vanduo. „Salem Express“ buvo RoRo tipo keltas (roll-on, roll-off, ty. įvažiavai pro vieną galą, išvažiavai pro kitą), todėl automobilių denis driekėsi nuo pat kelto priekio iki galūgalio, be jokių pertvarų.

Vandeniui veržiantis į triumus laivas ėmė svirti ant šono, paskui tiesiog per kelias minutes apvirto ant dešiniojo šono ir ėmė skęsti. Buvo pakeltas aliarmas, į vandenį imta nuleisdinėti gelbėjimosi plaustus.
Po smūgio į rifą praėjus 20-čiai minučių, didžiulis keltas dingo jūros gelmėse.
Ėjo kalbos, kad laive buvo daug daugiau keleivių nei įprastai – tai reiškia, kad visiems jiems tiesiog neužtektų gelbėjimosi priemonių.

Oficialiai laive buvo 650 žmonių (578 keleiviai ir 72 įgūlos nariai) – tai maksimaliai leistinas žmonių skaičius tokio tipo keltams. Tačiau remiantis liudininkų parodymais, laive buvo virš 1200 žmonių.
Dabar „Salem Express“ guli apie 30 m. gylyje iškarto už Hyndmano rifo sekliausioje vietoje laivas pasiekiamas jau nuo 11 m. Nors po katastrofos praėjo jau 20 metų, laivas yra puikiai išsilaikęs.
Dėl savo puikios būklės ir galimybės jį lengvai pasiekti „Salemas“ yra labai populiarus vrekų safariuose.

Nardymas vrekuose, kur žuvo didelis žmonių skaičius, visada esti labai jaudinantis ir emociškai stiprus, ir „Salem Express“ nėra išimtis. Šiame straipsnyje mes neduosime atsakymo, gerai tai ar blogai (nardyti čia), kadangi nėra tokio atsakymo ir nėra aplamai jokios taisyklės. Viskas priklauso nuo nuo asmeninių naro įsitikinimų ir vietinių muitinės, policijos, regilinių, etinių ir tt taisyklių ar tradicijų.

Nardymą tokiame vreke, galima prilyginti apsilankymui kapinėse ar mūšio lauke (kur žuvo žmonės) – elgtis reikia padoriai, su atitinkama pagarba žuvusiesiems. Jokiu būdu negalima raustis ieškant artefaktų, medžioti suvenyrus ar išvis bet kokiu būdu ekspluatuoti tokį vreką.
Kai 2007 metais grupė DIR narų ruošėsi nerti prie „Salemo“, laivo įgula pravedė išsamų brifingą apie šį nuostabų ir tuo pačių šiurpų vreką. Buvo paaiškinta, kad nepaisant karštų diskusijų ir debatų, pagal Egipto įstatymus nerti prie „Salemo“ nėra draudžiama. Tačiau nepaisant to, kai kurie narai, laikydamiesi savo asmeninių moralinių principų ir nenorėdami drumsti žuvusiųjų ramybės, atsisako nerti.


Po brifingo diskusija persimetė pas narus. Visi pasidalino į atskiras grupes, palaikančias vieną ar kitą dalyko pusę. Aišku, būta įvairių nuomonių, tačiau galiausiai visi sutiko, kad visi nori nerti. Įtariu, kad visi sutiko nerti norėdami pajusti tragišką „Salemo“ dvasią ir savo akimis pamatyti tarsi sustingusį laike laivą.

Po bendros diskusijos tam tikri debatai įvyko ir mažesnėse narų grupelėse. Neriantys kartu narai turėjo nuspręsti, ką jie veiks vreke. Mes su budžiu nusprendėme padaryti keletą nuotraukų ir video, tačiau viską daryti taip, kad išreikšti reikiamą pagarbą tiek čia žuvusiems žmonėms, tiek jų šeimoms.
Leidžiantis žemyn, ėmė matytis laivo kontūrai. Laivas rodos visiškai nepaliestas laiko ir yra puikios būklės.

Kadangi matomumas buvo apie 30 m., buvo galima apžvelgti beveik visą laivą ir susidaryti įspūdį apie jo mąstą.

Mes palengva nuplaukėm išilgai laivo, apžiūrinėdami gulinčias and dugno gelbėjimosi valtis. Kai kurios jų vis dar yra pririštos lynais – laivas nuskendo taip greitai, kad jų net nespėjo nuleisti į vandenį. Palei denio praėjimą nuplaukėme link laivagalio, kuriame buvo kavinė. Įplaukę kavinėn pamatėme, kad visi stalai ir kėdės guli vienoje krūvoje. Kai laivas virto ant šono, visi esantys baldai nučiuožė į tą pusę.

Mes toliau nuplaukėme tarp dviejų viršutinių denių, stengdamiesi nieko nepaliesti ir nesujudinti. Perėję dar pora koridorių per keleivių kajutes (buvau nustebęs, kokios jos mažos) išnirome laivo viršuje. Čia pakliuvome į kapitono tiltelį nuplaukėm toliau pirmyn.

Kadangi laivas guli ant šono, vaizdas kiek trikdo, nes tikriausiai žmogaus smegenims reikia žinoti, kur yra viršus, o kur apačia. Tuo tarpu čia viskas yra „šonu“ – tikrosios lygios lubos ir grindys yra iš šonų, o viršuje ir apačioje visur dryžuotos sustiprintos pertvaromis sienos.
Dar šiek tiek pasisukioję laivo priekyje ir pafotografavę, iškilome viršun ir prisijungėme prie kitų mūsų narų.


Kadangi vrekas išties praktiškai nepaliestas ir labai gražus, visų nuotaika po nėrimo buvo labai pakili. Tačiau vėlesnėse diskusijose jautėsi ir neabejotinai tam tikro slogaus įspūdžio šėšėlis, kadangi koks bebūtų gražus vrekas, jame visur matyti akivaizdūs tragedijos pėdsakai.
Mes kalbėjomės ir svarstėme, kaip turėjo jaustis visi tie žmonės, atsidūrę tokioje baisioje situacijoje – naktis, audringa jūra, nežinia ir panika, laivas greitai verčiasi ant šono ir skęsta, ir visi tą supranta...

Pagal planą kitą dieną turėjome nerti prie kito vreko, tačiau beveik vienbalsiai visi nusprendė dar kartą nerti prie „Salemo“. Nepaisant daugumos noro, mažiausiai vienas (ar du) naras atsisakė nerti, dėl to šiek tiek pasikeitė neriančių narų grupelių sudėtis. Taip prie mūsų poros – manęs ir Džono prisijungė Janas.

Planuodami panėrimą nutarėme kiek giliau įsiskverbti į laivo vidų. Tačiau nutarėme neimti su savimi video kamerų ir apsiriboti tik fotoaparatais.
Įėjome į vreką pro vieną iš tiltelio langų ir ėmėme leistis žemyn į laivo vidų. Tačiau netrukus tapo aišku, kad viskas padengta smulkiausio dumblo sluoksniu ir plaukdami mes jį nenoromis pakeliame, sujaukdami matomumą. Nutarėme nutraukti tyrinėti šią sekciją ir pasitraukti iš čia.
Palikome tiltelį, nuplaukėme laivapriekin ir pakliuvome į automobilių denį.

Čia tapo akivaizdu, kad vreko viduje yra likę daugybė asmeninių keleivių daiktų – visr mėtosi vaikiški žaislai, rūbai, ryšuliai ir paklodės. Vaizdas slegiantis, todėl čia nedariau jokių nuotraukų. Mes ir taip viską prisiminsime ir nėra jokio reikalo čia fotografuoti ir rodyti žmonėms kaip atrodo tokio fatališko vreko vidus.

Pasiekę savo oro atsargų minimumą pradėjome kilti viršun ir ruoštis dekompresijai. Didžiulė graži murena tuo tarpu laisvai plaukiojo po vreką, tai pasirodydama, tai vėl pradingdama pro visokius liukus ir plyšius. Netgi tokioje vietoje, kur žuvo daugybė vienos rūšies individų, gamta surado prieglobstį gyventi daugybei kitų rūšių.
Gryžus į mūsų katerį, visus vėl apniko liūdna nuotaika. Pamačius vreką, kuriame žuvo daugybė žmonių, nejučia susimąstai kokia trapi yra žmogaus gyvybė ir kaip lengva ją prarasti.
Nepaisant to, visi buvo patenkinti apžiūrėję tokį palyginti naują vreką ir dėkingi įgulai, leidusiai dar kartą prie jo panerti.

Asmeniškai man šis vrekas ilgam įstrigs atmintin, nereikia nė jokių nuotraukų ar video.
Lankantis tokiuose vrekuose dera laikytis didžiausios rimties ir pagarbos. Daug žmonių nepritaria nardymui tokiuose vrekuose kaip „Salem Express“, kadangi mano, jog negalima trikdyti čia esančių žmonių palaikų.

Kiti gi mano, kad vrekas nėra kapavietė, o tiesiog jūros dugno dalis. Pasaulyje esti daugybė vrekų, kur žuvo žmonės, ir kurios intensyviai yra „nardomos“, nors ir su derama pagarba tokiai vietai.
Mano, kaip ir daugelio narų nuomone, nardant tokiuose vrekuose tiesiog nereikia nieko liesti ar judinti, ar filmuoti/fotografuoti.

Priedo, jeigu vrekui uždėtas draudimas patekimui į vidų (kartais tokius draudimus nustato vyriausybinės ar visuomeninės organizacijos, asociacijos ir tt.), jo irgi reiktų laikytis.
Laikytis draudimo reikia dėl dviejų priežasčių. Pirma, draudimas patekimui į vidų turi realų pagrindą – tokia yra išsigelbėjusiųjų asmenų ar žuvusiųjų šeimų valia (tikriausiai ir jūs nenorėtumėte, kad artimo jums žmogaus palaikus apžiūrinėtų šimtai turistaujančių daiverių), antra – akivaizdžiai nesilaikant tokio draudimo ir augant nepasitikėjimui narams, valdžia imsis dar griežtesnių priemonių.

Gal būt uždės draudimus ne tik šiai konkrečiai vietai, bet kitiems panašaus pobūdžio vrekams. Tokiu būdu savo neatsakingu elgesiu galima pakenkti ir kitiems narams, taip atimant iš jų galimybę pamatyti unikalias ir įdomias vietas.

Kaip jau sakyta anksčiau, čia nėra ir negali būti duota jokio aiškaus atsakymo kas yra gerai, o kas ne. Visi mes esame nepakartojamos asmenybės, su savo nuosavu požiūriu į gyvybę ir mirtį.
Koks bebūtų kiekvieno mūsų požiūris, visiems mums reikia išlikti atsakingiems. Nesvarbu, ar patenkame į fatališko vreko vidų, ar į olą, kuri tūkstančius metų buvo nepaliesta žmogaus – turime galimybę kažką pamatyti, kažką unikalaus patirti ir privalome suteikti tokią pat galimybę ateities kartoms.

Daugybė žmonių apsilanko žymių mūšių vietose Europoje ir Artimuosiuose Rytuose, kad parodyti savo pagarbą ten žuvusiems kariams. Nerdami prie fatališkų vrekų narai irgi turi parodyti tokią pagarbą – nieko neimti, nieko neliesti. Palikti galimybę apsilankyti čia ir kitiems narams.


Dar šis tas apie „Salem Express“

„Salem Express“ išplaukė iš Saudo Arabijos su dideliu pavėlavimu – dvi dienas teko remontuoti vieną iš laivo variklių.
1991 naktį iš gruodžio 15 į 16 oras subjuro, ir remiantis liudininkų (kurie buvo paprasti „denio“ keleiviai) pasakojimais, kapitonas nusprendė sutrumpinti kelią ir pasirinko pietinę kryptį aplenkiant Hyndmano rifą. Kita tokio sprendimo priežastis buvo tame, kad laivas ir taip sugaišo dvi dienas remontui ir kapitonas patyrė spaudimą iš laivo operatoriaus Samatours Line, kuris norėjo, kad keleiviai kuo greičiau būtų išlaipinti, o laivas vėl skubiai gryžtų į S.Arabiją, kur jo laukė dar tūkstančiai keleivių, trokštančių gryžti namo po varginančios piligrimų kelionės į Meką.

Praplaukęs bemaž 450 mylių laivas nežymiai nukrypo nuo kurso rytų kryptimi ir atsidūrė arčiau prie Hyndmano rifo, nei įprasta. Kadangi jau temo, o jūra buvo nerami, niekas nuo kapitono tiltelio nepastebėjo artėjančio pavojaus. Tolumoje jau matėsi uosto žiburiai ir keleiviai ėmė ruoštis ir pakuotis daiktus. Kai kurie meldėsi ir dėkojo dievui už laimingą kelionę. Tuo metu laivas rėžėsi į patį pietinį rifą, kuris buvo maždaug trečdalio laivo dydžio.

Dauguma keleivių žuvo jau per pirmąsias minutes. Kiti šoko į jūrą ir bandė gelbėtis patys. Nė viena gelbėjimosi valtis taip ir nebuvo nuleista vandenin. Vienintelis dalykas, kuris galbūt padėjo skęstantiems žmonėms, buvo jūros srovė, tuo momentu stūmusi žmones link kranto. Dėl tamsos gelbėtojai iš uosto net neatvyko.

Oficialiai laive buvo 650 žmonių, tačiau likę gyvi liudininkai tvirtina, kad jų buvo mažiausiai du kart tiek. Likęs gyvas laivo gydytojas patvirtino, kad laivas buvo tarsi silkių skardinė – tiek jame buvo prigrūsta žmonių. Viršutiniu deniu buvo neįmanoma vaikščioti, kadangi jis buvo pilnai užpildytas keleiviais.

Tikslus keleivių skaičius iki šiol nežinomas. Pagal įvairius paskaičiavimus jų galėjo būti nuo 1300 iki 1600.

Išsigelbėjo tik 180.

Kapitonas H. Moro irgi žuvo.

Egipto karinio laivyno narai tvirtina, kad visi žuvusiųjų kūnai buvo iškelti ir netikėtai susidurti su palaikais praktiškai neįmanoma. Iš dalies tai teisybė, nes daugybė kūnų išties buvo iškelta. Tačiau nuodugniai apieškoti tokio dydžio laivą nebuvo taip paprasta. Kuo giliau teko skverbtis į laivą, tuo didesnis pavojus ėmė kilti ir patiems paieškos narams. Galiausiai buvo priimtas sprendimas pavojingiausias laivo vietas tiesiog užvirinti metalo lakštais. Žinant Egipto tvarką ir jų tarnybų darbą, beveik neabejojama , kad daugybė kūnų taip ir liko laivo viduje.


Paimta iš 2008 Sport Diver žurnalo ir laisvų interneto šaltinių.


 Parašė sagelo gruodžio 09 2011 10:06:11 · 5 Komentarai · 1997 Skaityta Spausdinti
Komentarai
Trolis gruodžio 10 2011 10:39:07
Žiūriu , triukšmas puslapyje kaip akvariume , aktyviai visi dalyvauja , vertina , vertina .. Ach .... koks entuziazmas visur ..
darka gruodžio 12 2011 15:11:00
Noretusi ten panerti....
sagelo gruodžio 13 2011 05:51:32
kažkada Gintaras pasakojo kaip ten nardė, sakė nerealiai viskas atrodo. kajutėse dar kabo rūbai, kavinėj koka kolos buteliai stovi...
kitas naras pasakojo, kad rado pasą, atvertė, o ten nuo jūros vandens nuotraukoj žmogaus veido nėra - tiesiog baltas siluetas, sakė plaukai taip ir pasišiaušė, nes vaizdelis kraupus.
Trolis gruodžio 13 2011 18:38:33
Sagelo, laikas būtų ir pačiam ja ten žvilgterėt
sagelo gruodžio 14 2011 05:03:30
deja deja, kol kas tik virtualiai po tokias vietas nardau
Rašyti komentarą
Prisijunkite, norėdami parašyti komentarą.
Reitingai
Balsuoti gali tik nariai.

Prašome prisijungti arba prisiregistruoti.

Nuostabu! Nuostabu! 71% [5 Balsų]
Labai gerai Labai gerai 29% [2 Balsų]
Gerai Gerai 0% [Nėra balsų]
Patenkinamai Patenkinamai 0% [Nėra balsų]
Blogai Blogai 0% [Nėra balsų]
Laikrodis
Prisijungti
Nario vardas

Slaptažodis



Dar ne narys?
Registruokis

Pamiršai slaptažodį?
Paprašyk naujo
Šaukykla
Jei norite rašyti žinutes, turite prisijungti.

mirka13
16/01/2018 04:57
Shrek sveiku su gimtadieniu

zigis
26/11/2017 17:26
Nuomos

zigis
26/11/2017 17:26
Gal kas zino kokios kainos egipte svoriu ir pilno baliono ? jei galima i PM

eseriuks
30/10/2017 18:06
parduodu iranga

zigis
28/09/2017 18:40
kur galima issinuomuoti metalo detektoriu atsparu vandeniui ?

Dalas
21/08/2017 18:34
Naras vaiduokli Veziai gaudomi tik su sateliais Pas meskeriotojus klausk.

Naras vaiduoklis
03/08/2017 18:09
sveiki gal kas zino kur nelabai tolokai nuo vilniaus galima veziu pagaudyt?

Korsaras
13/07/2017 09:34
zigis

zigis
06/07/2017 18:17
gal kas moka valdyti klompiuteri aladin one Uwatec

eseriuks
18/05/2017 18:57
parduodu iranga !!865774364

Šaukyklos archyvas
Apklausa
Tankas Gilužio ežere:

Tikrai yra (35 m gylyje).

Jį ištraukė bomžai ir pridavė į šrotą.

Antis.

Ančių pulkelis.

Ančių ornitologinis draustinis.

Norėdamas balsuoti turite prisijungti.
Šiandien Gimimo Diena
SVEIKINAME 4eva
SVEIKINAME kalnaz
SVEIKINAME kosovaras