Namai - Straipsniai - Diskusijų forumas - Web nuorodos - Fotogalerija - Video - Siuntimai - Ežerų žemėlapiai - Įrangos gamintojai
Ieškoti   
Forumo pranešimai
Nauji pranešimai
sparnas, reguliatori...
Kur planuojame nerti!!!
Artimiausios keliones
Balionu guminius padus
bijantiems chemijos
Populiarūs pranešimai
Kur vakar (šiandi... [2927]
Kur planuojame ne... [2199]
Idomu [751]
Jokes [686]
Kokia Jusu nardym... [288]
Atsitiktinė nuotrauka


Nardyk meet'as 2008
Paskutiniai prisijungę
raimze04:24:56
Dlu05:10:33
stg4410:42:05
arvis16:40:07
neptun18:37:36
donis 1 dieną
Vygantas 2 dienas
bannyk 2 dienas
Korsaras 3 dienas
darka 6 dienas
Vartotojų tinkle
Prisijungusių svečių: 3
Prisijungusių narių nėra

Registruoti nariai: 934
Neaktyvūs nariai: 53
Naujausias narys: keliauninkemilda

Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytojų skaitliukai

Reklama ir pateikimas
Pateikti nuorodą
Pateikti naujienas
Pateikti nuotraukas

Reklamos galimybės
Reklamdavio prisijungimas

<---> Valio valio, sveikinam visus su pavasariu, greitai nersim. <---> Renkam geriausią dive centrą. Balsuojam. <---> Artimiausiu laiku (šią arba kitą savaitę) - cave divingas Tenerifėje. <---> <--->

Baltijos lobiai.
Baltijos lobiai.

Nauji, fantastiškai išsilaikę vrekai atrandami Baltijoje vos ne kasdien.
Pažiūrėkime, ką veikia kaimynai švedai, paleidę Project Oland Wreck Survey.

... keturios valandos kelio nuo Stokholmo arba Gioteborgo, pačiame pietrytiniame Švedijos kampe guli Olando sala. Salos rytinis pakraštys yra netoli pagrindinio jūros kelio, jungiančio rytų ir vakarų Europą. Ištisus šimtmečius audros, karai ir ledkalniai šioje vietoje rinkosi sau duokles žmonių gyvybėmis, todėl jūros dugnas yra tiesiog nusėtas vrekais.

Giliuose sūrokuose vandenyse, kur nėra medžio kirminų ir maža deguonies, tokie vrekai ilgus metus išlieka tiesiog neįtikėtinai geroje būklėje.

1980 metais atradus ir ėmus kasinėti 17 amžiaus švedų flagmaną „Kronan“ (beje, šis projektas vyksta iki šiol) daugelis suprato, kad Baltijos jūroje slypi tiesiog fantastiškos nardymo galimybės, tačiau ... tais laikais nebuvo nei GPS navigacijos, nei pažangių sonarų, o trimiksas tebuvo žinomas vos keliems narams mėgėjams „pasidaryk pats“ principu. Todėl visi jūros lobiai buvo nepasiekiami.

Bet dabar jūra po truputį ima atskleisdinėti savo paslaptis. Visiškai sveiki vrekai atrandami vos ne kasdien. Daugelis jų buvo paprasti laivai, vežioję anglį, geležies rūdą ar medieną. Jie buvo svarbia Europos ekomominio vystymosi dalimi, ir deja, daugelio jūrininkų gyvenimo lemtimi.

Mūsų projektas prasidėjo 2000 metais. Po eilinio panėrimo prie E19 vreko prie mūsų priėjo vietinis žvejas ir ėmė kalbinti: „Ar jūs žinote, kad čia yra daug vrekų, prie kurių niekas niekada dar nenardė? Pakalbinkite vyrukus iš traulerių, jie čia viską atmintinai žino.“

Aš stipriai dėl to abejojau, bet vis tiek nusprendžiau su jais pasikalbėti. Po to, kai jie parodė man savo ploterius (žemėlapius), aš tiesiog apstulbau. Vrekų ženkliukai čia čia stovėjo VISUR!!!

Vrekų pozicijos buvo pažymėtos giliai ir atviroje jūroje, tačiau apsiginklavus trimiksu ir GPS juos įmanoma pasiekti. Greitai primečiau mintyse, kad jeigu tik žvejai patys savęs neapgauna laikydami vreku kiekvieną uolą, kiekviena tokia pažymėta pozicija man yra potenciali lobių skrynia!

Emmy Haase.
Taigi, 2000 gegužę mes pirmą kartą pabandėme patikrinti vieną iš tokių vietų. Vietinis žvejas nurodė, kad vienoje vietoje, 14 jūrmylių nuo kranto jo sonaras rodo staigų 10 metrų aukščio piką. Narai ėmė leistis žemyn ir esant 30 m. matomumui pamatė kažkokio laivo laivagalį. Jie tiesiog negalėjo patikėti savo akimis – prieš juos atsivėrė visa siena laivagalio raižinių. Milžiniškas medinis laivagalis buvo gausiai išpuoštas raižytomis gėlėmis, paukščiais, vėliavomis ir herbais, ant kurių kai kur dar buvo likę auksinių dažų likučių. Kiek žemiau stovėjo laivo pavadinimas: EMMY HAASE. Toliau matėsi didžiulis šturvalas, kurio centre irgi buvo išraižytas laivo pavadinimas. Iškarto už štuvalo buvo du liukai, pro kuriuos matėsi spiraliniai laiptai, vedantys į laivo gilumą. Liukų dangčiai buvo nuplėšti, matyt tai padarė besiveržiantis lauk oras laivo skendimo metu.

Žalvariniai liukų vyriai buvo išpuošti nuostabiais ažuolo lapų ornamentais.
Kažkas kažkada labai didžiavosi šiuo laivu ir nepagailėjo pastangų jį išpuošti.

Dar toliau buvo variklių skyriaus stoglangiai. Ant vieno jų buvo pritvirtinta lentelė: „JL Thompson and Sons, 158, Iron Ship builders, North Sands, Sunderland, 1880“.

Laivas gulėjo ant kairiojo borto, praktiškai sveikas, tik su suknežinta nosimi.
Visi stiebai irgi buvo sveiki, su visais savo lynais ir gervėmis. Neįtikėtina, bet vrekas nenukentėjo nuo pražūtingo traulerio tinklų poveikio. Kapitono tiltelis kažkodėl buvo sugriuvęs, tačiau puikus šturvalas buvo vietoje.
Išilgai borto turėklų buvo išdėstytos eilės jufersų (čia tokia medinė arba geležinė detalė su keliomis skylėmis laivavirvėms rišti ar įtempti).

Švediškuose archyvuose nieko nepavyko rasti, išskyrus įrašą apie Emmy Haase Lloyd‘s registraciją. Kažkas man patarė parašyti laišką į Guildhallo biblioteką Londone, kur yra visas Loido archyvas. Bibliotekos „1885-1889 dingusių laivų knygoje“ jie rado įrašą, kad laivas buvo paskelbtas dingusiu 1887 m. lapkričio 2.

Shipping Gazette ir Lloyds List Weekly Summary lapkričio 4 rašė: „Emmy Haase (Londonas) rugsėjo 19 su anglies kroviniu išplaukė iš Tyne į Kronštatą, rugsėjo 23 praplaukė Helsingiorą (Danija) ir nuo to laiko apie jį niekas daugiau nieko negirdėjo“. Taigi, laivas pražuvo be pėdsakų.

Emmy Haase įgulos kontraktas.
Be viso to, Guildhallo biblioteka man dar patarė kreiptis į Jūros istorijos archyvą Niufaulende, kuris saugo visus senus Anglijos krovininių laivų kontraktus ir sutartis. Archyvas atsakė ir parodė man dokumentus, kuriuose buvo matyti pasvirę rašalu rašyti dvidešimties komandos narių parašai. Po to kažkaip pasijaučiau nejaukiai...

Garlaivis Emmy Haase buvo nuleistas vandenin 1880 rugsėjo 23 Sunderlando laivų statykloje „F Gordon & Partners“ kompanijos užsakymu už 15 650 svarų.

80 m ilgio ir 1963 tonų talpos lygiadenis garlaivis turėjo 160 arklio galių dviejų cilindrų garo variklį. Tikėtina, kad laive buvo ir nedidelis takelažas burėms iškelti.

1887 rugsėjo 19 dieną dvidešimties žmonių komanda pasirašė po sutartimį į paskutinę savo kelionę. Nuolatinis laivo kapitonas Metju Gibas tuo metu negalėjo plaukti, todėl šiam reisui jį pavadavo Džeimsas Eliotas iš Sunderlando, kuris nusisamdė už 7 svarų atlygį per mėnesį. Laivo pirmajam inžinieriui J. Vatsonui buvo mokama 13 svarų alga, kas gerai iliustruoja inžinieriaus svarbą laive.

Tą pačią dieną Emmy Haase išplaukė iš uosto ir pasuko Kronštato (dabartinis Sankt Peterburgas) link. Rugsėjo 23 laivą dar matė plaukiant Eresuno sąsiauriu, ir tik po 112 metų narai vėl jį atrado.

Dauguma komandos narių buvo iš Niukastlo apylinkių, todėl pabandžiau rasti dingusių jūreivių giminaičius ir kreipiausi pagalbos į vietinį laikraštį. Atsakas į skelbimą buvo tiesiog triuškinantis. Netrukus visa spauda ir televizija tiesiog mirgėjo šios istorijos detalėmis ir povandeniais vreko vaizdais.

Vienas komandos nario „prosūnėnas“ davė man visą šūsnį iškarpų apie Emmy Haase ir jos dingimą. Vienas privatus kolekcionierius padovanojo laivo nuotrauką.

Mes nufilmavome vreką BBC ir Švedijos TV užsakymu. Jūra buvo rami, švietė saulė, o vandenyje turėjome iki 30 m matomumą. Išvis, iki 60 m gylio pakako saulės šviesos. Vos ne Raudonoji jūra.

Švedijos laikraščių archyve pavyko rasti informaciją, kad lemtingąją 1887 rugsėjo 24 prie Olando salų siautė uraganinis „blogiausias per dešimtmetį“ vėjas. Kas gi atsitiko?

Laivo priekis yra suknežintas. Laivo telegrafas likęs „pilnu greičiu pirmyn“ padėtyje. Dauguma durų su vyriais yra dingusios.

Yra žinoma, kad po vieno garinio boilerio sprogimo Emmy Haase buvo iš pagrindų suremontuota. Galbūt laivas susidūrė su didžiule banga, dėl ko lūžo kilis ir laivas nugarmėjo tiesiai dugnan?

Tačiau Emmy Haase buvo tik pradžių pradžia, davusi postūmį visam Oland Wreck Survey projektui. Po šimtų valandų plaukiojimo skenuojant sonaru jūros dugną mes galutinai įsitikinome, kad į pietus nuo Elando jūros dugnas yra absoliučiai lygus, ir kiekviena žvejų traulerių išduota koordinatė yra vrekas.

Jau pirmąją paieškos dieną sonaras 65 m gylyje aptiko ir savo ekrane nupiešė tipinį garlaivio siluetą su aiškiai atskiriamu priekiu, antstatu ir kapitono liepteliu.

Buvo liepos mėnuo, ir vanduo pradėjo žydėti. Mes įšokome vandenin kaip į kokią sriubą su praktiškai nuliniu matomumu. Tačiau nuo 25 m gylio matomumas buvo puikus. Matomumo pasikeitimas buvo toks staigus, kad kai atsisukęs pažvelgiau į viršų, man pasirodė, tarsi virš galvos būtų lubos.

Pažvelgęs žemyn, trylika metrų žemiau pamačiau savo budį su jo HIDais, plaukiantį virš visiškai sveiko garlaivio konstrukcijų.

Pakėlęs debesėlį dumblo nusileidau ant kapitono lieptelio, įjungiau botom-taimerį, pritvirtinau prie lyno stroboskopą ir pasignalizavau budžiui „viskas OK“. Tiltelio durys buvo dingusios, todėl žvilgtelėjau vidun. Čia buvo didžiulis šturvalas ir laivo kompaso spintelė.

Dabar supratau, kaip turėjo jaustis Hovardas Karteris, atradęs nepaliestą Tutanchamono kapą. Atrodė, kad laivas nuskendo vos kelis metus atgal. Ant langų galima buvo matyti nedideles rūdžių dėmeles.

Laivagalyje radau laivo varpą su užrašu „Heriot“. Prie durų į variklių skyrių pritvirtinta lentelė „Built by Osbourne, Graham&Co, No 125, Shipbuilders, Sunderland“.

Dabar didesnių sunkumų surasti švedų laivo Nelly (ankstesnis Heriot) istoriją neiškilo. Laivas nuskendo 1927 metais, kuomet audros metu pasislinko krovinys ir laivas ėmė skęsti. Laimei, visą komandą išgelbėjo kitas pro šalį plaukęs laivas.

Sekančią dieną mes pabandėme sekančią netoliese buvusią koordinatę. 55 metruose sonaras vėl parodė gražius vaizdus, ir mes vėl radome kitą garlaivį.
Tiesiai po tilteliu buvo valgykla ir mes aptikome visus baldus ir indus savo vietose.
Buvęs kartu amerikietis naras Stivas Bermanas po nėrimo pasakė: „tarsi panardžiau muziejuje“.

Auguste Helmerich krovinių skyriaus dangtis ir kapitono tiltelio šturvalas.

Laivo priekis buvo stipriai apgadintas, metalas tarsi suplėšytas, žioji žmogaus dydžio skylės. Pagal užrašą ant laivo varpo („OST 1889“) archyvuose atkapstėme, kad pasikeitus savininkams laivas buvo pervadintas į Auguste Helmerich. 1919 metais jis susidūrė su Normandie. Laimei, niekas nežuvo, visi keleiviai ir įgulos nariai spėjo perlipti į Normandie.

Jūra slepia daug tragiškų ir kupinų heroizmo istorijų. Garlaivis Livonia (puikus 65 m gylio vrekas) tirštame rūke gavo mirtiną smūgį laivagalin, kuomet į jį rėžėsi kitas garlaivis – Napier. Livonia skendo labai greitai, tačiau įgula spėjo perlipti į Napier‘ą.
Antrasis kapitono padėjėjas pastebėjo, kad dingo viena keleivė mergaitė. Jis metesi atgal į skęstančią Livonią, bet taip niekada ir nesugryžo. Livonia nuskendo. Nardydami prie vreko laivagalyje matėme milžinišką pleišto pavidalo plyšį.

1959 kabotažinis (toks laivelis, plaukiojantis priekrantės zonoje ir paprastai neišplaukiantis į atvirą jūrą) garlaivis Humber stovėjo uoste laukdamas kol jam sumontuos naują radio įrangą. Kapitonui neišlaikė nervai toliau laukti ir jis išplaukė be racijos. Laivas su visa įgula dingo be žinios.
Mes suradome Humber toli jūroje.

Oras tuo metu buvo labai blogas, jūroje buvo ledai. Tikriausiai laivui sugedo variklis ir jis nukrypo nuo kurso. Galiausiai ledai jį nugalėjo. Racija būtų išgelbėjusi laivo komandą.

Dar toliau tiriant Baltijos jūrą atradome kelis įdomius medinius vrekus, tame tarpe Tver. Tver buvo karinis carinės Rusijos laivas (kapitonas Aleksejus Ivanovičius Gelingas), gabenęs iš Prancūzijos prabangos prekes imperatoriaus rūmams. 1852 metais už Talino laivas atsitrenkė į uolą ir ėmė skęsti. Įgula, manydama, kad laivas jau prarastas, skubiai jį paliko. Tačiau laivas kažkokiu būdu pats nuslinko nuo rifo, nudreifavo 240 jūrmylių iki Olando ir čia nuskendo.

Vrekas visas sulaužytas, tačiau jo dugne pilna butelių su vynu, alumi, actu, aliejumi ir visokiais prieskoniais. Beje, kai kurie buteliai liko nepažeisti jūros vandens ir viduje pilni puikaus balto vyno. Ant alaus butelių užrašyta „C Jeff, Hull“. Ant varpo stovi „Tver, St. Petersburg, Porteur Maritime No2“.

Kitoje vietoje viename taške mes radome iškarto du vrekus, vienas jų perlūžęs pusiau. Vrekai kol kas neidentifikuoti, tačiau manoma, kad jų nuskendimo priežastis – susidūrimas.

Daugelis Baltijos vrekų saugo tragiškas paslaptis .
Viena „karščiausių“ pozicijų mūsų projekto sąraše – medinio karinio 17 amžiaus „The Sword“ burlaivio paieškos. Jis nuskendo po to paties mūšio, kuomet nuskendo garsusis švedų Kronan. Gavęs daugybę pažeidimų The Sword nudreifavo toliau jūron, todėl galimos paieškos plotas yra gan didelis.
Jau dabar jame pažymėta apie 80 koordinačių, kuriose trauleriai kažką užfiksavo dugne, ir gyliai čia yra apie 80 m.

Bet tai tik laiko klausimas ...

Versta maloniai leidus DIVER.

 Parašė sagelo sausio 11 2013 06:46:02 · 3 Komentarai · 3514 Skaityta Spausdinti
Komentarai
darka sausio 11 2013 22:06:42
Super, motusele Balija dar turi ka mums parodydti apart Fusilier...
Trolis sausio 12 2013 04:16:40
\kad tik orai leistu ir shiemet ....
darka sausio 12 2013 12:47:03
Pernai lygtais leido neblogai,,,
Rašyti komentarą
Prisijunkite, norėdami parašyti komentarą.
Reitingai
Balsuoti gali tik nariai.

Prašome prisijungti arba prisiregistruoti.

Nuostabu! Nuostabu! 80% [4 Balsų]
Labai gerai Labai gerai 20% [1 Balsas]
Gerai Gerai 0% [Nėra balsų]
Patenkinamai Patenkinamai 0% [Nėra balsų]
Blogai Blogai 0% [Nėra balsų]
Laikrodis
Prisijungti
Nario vardas

Slaptažodis



Dar ne narys?
Registruokis

Pamiršai slaptažodį?
Paprašyk naujo
Šaukykla
Jei norite rašyti žinutes, turite prisijungti.

mirka13
16/01/2018 04:57
Shrek sveiku su gimtadieniu

zigis
26/11/2017 17:26
Nuomos

zigis
26/11/2017 17:26
Gal kas zino kokios kainos egipte svoriu ir pilno baliono ? jei galima i PM

eseriuks
30/10/2017 18:06
parduodu iranga

zigis
28/09/2017 18:40
kur galima issinuomuoti metalo detektoriu atsparu vandeniui ?

Dalas
21/08/2017 18:34
Naras vaiduokli Veziai gaudomi tik su sateliais Pas meskeriotojus klausk.

Naras vaiduoklis
03/08/2017 18:09
sveiki gal kas zino kur nelabai tolokai nuo vilniaus galima veziu pagaudyt?

Korsaras
13/07/2017 09:34
zigis

zigis
06/07/2017 18:17
gal kas moka valdyti klompiuteri aladin one Uwatec

eseriuks
18/05/2017 18:57
parduodu iranga !!865774364

Šaukyklos archyvas
Apklausa
Tankas Gilužio ežere:

Tikrai yra (35 m gylyje).

Jį ištraukė bomžai ir pridavė į šrotą.

Antis.

Ančių pulkelis.

Ančių ornitologinis draustinis.

Norėdamas balsuoti turite prisijungti.
Šiandien Gimimo Diena
SVEIKINAME Gagosha
SVEIKINAME IndreLGM
SVEIKINAME Pliusas