Namai - Straipsniai - Diskusijų forumas - Web nuorodos - Fotogalerija - Video - Siuntimai - Ežerų žemėlapiai - Įrangos gamintojai
Ieškoti   
Forumo pranešimai
Nauji pranešimai
ĮRANGOS IŠPARDAVIMAS...
Kaip taisyklingai pa...
Nardymo spotu zemelapis
Renku pinigus
Artimiausios keliones
Populiarūs pranešimai
Kur vakar (šiandi... [2922]
Kur planuojame ne... [2198]
Idomu [746]
Jokes [686]
Kokia Jusu nardym... [288]
Atsitiktinė nuotrauka


Nardyk meet'as 2008
Paskutiniai prisijungę
Virgis02:58:59
aqua03:34:34
mirka1305:43:28
donis12:06:07
nierka16:40:05
sausas16:56:01
bannyk17:35:08
sigitas1976 1 dieną
kinger 1 dieną
supernial 1 dieną
Vartotojų tinkle
Prisijungusių svečių: 1
Prisijungusių narių nėra

Registruoti nariai: 916
Neaktyvūs nariai: 0
Naujausias narys: KASTYTIS

Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytojų skaitliukai

Reklama ir pateikimas
Pateikti nuorodą
Pateikti naujienas
Pateikti nuotraukas

Reklamos galimybės
Reklamdavio prisijungimas

<---> Valio valio, sveikinam visus su pavasariu, greitai nersim. <---> Renkam geriausią dive centrą. Balsuojam. <---> Artimiausiu laiku (šią arba kitą savaitę) - cave divingas Tenerifėje. <---> <--->

Baltija, Bornholmas, "Fu Shan Hai"
„Fu Shan Hai“

225 metrų ilgio, 70 tūkst. tonų talpos „Fu Shan Hai“ buvo futbolo aikštės dydžio, o jo gamybai buvo sunaudota tiek plieno, kad būtų užtekę dešimčiai Eifelio bokštų. Dabar šis monstras guli netoli Danijos Bornholmo salos, o 24 tech daiverių komanda imasi tyrinėti šį vreką. Savo įspūdžiais dalinasi Lars Kirkegaard.

... Mano skrandis susitraukia, kai išleidžiu iš savo sparno orą ir imu lėtai sklęsti pro skaidrius žalius vandenis vreko link. Galų gale bus aišku, ar vertėjo išeikvoti tiek laiko ir jėgų kol čia atsigrūdom.
Mūsų entuziastų komandoje buvo ir viena moteris – Siuzi, kuri kartu su savo partneriu Tomu buvo trimikso instruktoriai su didele nardymo giliau 100 metrų patirtimi.

Prieš leidžiantis dar giliau, mes stabtelėjome deko stotyje ir pasitikrinome įrangą. Palikdami šiltus 22 C paviršinius vandenis įėjome į šalto vandens sluoksnį, kuris iškart tarsi užaštrino visus pojūčius.

Įsijungiame prožektorius. Nusileidimo lynas pririštas prie turėklo viršutiniame milžiniškame „Fu Shan Hai“ denyje, kuris pasirodo jau 25 metrų gylyje.

Mes pasimetę žiūrime vienas į kitą. Pagal planą turėjome pasukti į šiaurėn ir plaukti pagal denio kraštą. Bet viršutinis denis yra kvadratinis ir mes pametėme orientaciją – kur laivo priekis, o kur galas?

Pagrindinis denis guli 5 ar 6 lygiais žemiau, todėl žiūrėjimas žemyn irgi nieko neduoda. Mes nusprendžiame plaukti palei denio šoną ir rasti reikiamą kryptį didesniame gylyje.

Vrekas apaugęs plonu mėlynųjų midijų sluoksniu, kurį galima lengvai nubraukti ranka. Kažkoks virvagalis, pagautas srovės įstrigo tarp midijų ir suformavo gražų ornamentą.

Paplaukus kiek dar žemiau pasikeičia korpuso spalva – čia prasideda apatinė korpuso dalis. Specialūs toksiški dažai veikia net ir po kelių metų, neleisdami moliuskams ir kitai jūros gyvūnijai įsitvirtinti šioje vreko dalyje.

Pagrindiniame denyje toliau plaukiame po milžiniška terasa. Nuo sienų kabo nukarusios priešgaisrinės žarnos, šalia kelios durys. Vienos jų veda į mašininį skyrių.

Nors čia jau pabuvojo komerciniai narai, ieškoję alyvos ištekėjimo židinių, praėjimai yra labai ankšti ir užversti visokiomis nuolaužomis.

Man norisi palei turėklus nuslinkti dar žemiau, bet greitai susivokiu ir atsisakau šios minties. Mašininis skyrius yra mažiausiai 10 metrų giliau. Toks nusileidimas iškarto sugadintų mano pirminį dive planą.

Pirmojo nėrimo metu aš nepadariau bendros vreko nuotraukos, kadangi pats vrekas yra milžiniškas, ir fotografavau tik tai, kas pakliūdavo po ranka. Nusprendžiau pirma pastudijuoti vreko denių planus, ir detaliau viską nupaveiksluoti sekančio nėrimo metu.

„Fu Shan Hai“ istorija prasidėjo ne tamsią ir audringą naktį – kaip daugelio vrekų, o netgi atvirkščiai – aiškų ir saulėtą gegužės šiokiadienį 2003 metais.

Milžiniškas kinietiškas laivas, su pilnais bakais kuro ir 66 000 tonų trašų kroviniu plaukė iš Latvijos Ventspilio uosto namo.

Tuo metu „Gdynia“, žymiai mažesnis krovininis laivas, su įjungtu radaru plaukė savo įprastu greituoju reisu Lenkija – UK.

Abu laivai plaukė ta pačia kryptimi – link šiaurinio Bornholmo salos krašto.

„Gdynios“ šturmanas, 12:00val. perėmęs pamainą, staga suprato, kad jų laivas yra pernelyg arti „Fu Shan Hai“. Kadangi „Gdynia“ buvo mažesnis laivas, ji privalėjo duoti kelią. Tuo metu tarp laivų buvo 4 jūrmylių atstumas.

Šturmanas pamanė, kad abu laivai prasilenks saugiu atstumu, ir paėmė kiek dešiniau , kad aplenkti „Fu Shan Hai“ iš dešinės. Po kurio laiko žvilgtelėjęs į radaro ekraną šturmanas nustėro – laivų kursai vedė tiesiai į susidūrimą. Šturmanas pabandė pakeisti kursą ir davė komandą mašinų skyriui „pilnas atgal“, tačiau to jau nepakako.

„Fu Shan Hai“ įgula matė kaip artinasi „Gdynia“, tačiau jie negalėjo pasukti dešinėn, kadangi ten netoliese plaukė kitas laivas. Kiniečių kapitonas įsakė sustabdyti variklius ir įjungė sireną, nors tokiu būdu bandydamas perspėti „Gdynią“. Keista, tačiau radio kontakto tarp laivų nepavyko užmegzti.

12:18 val. „Gdynia“ smogė į kairįjį „Fu Shan Hai“ šoną – tiksliai tarp pirmojo ir antrojo apatinių triumų, ir vanduo tuoj pat ėmė veržtis į laivą.

„Fu Shan Hai“ kapitonas apžiūrėjo pažeidimus, informavo laivo savininką Kinijoje ir liepė uždaryti visas nelaidžias vandeniui pertvaras ir užsandarinti ventiliacines angas.

Nepaisant šių priemonių, laivo priekis ėmė skęsti. 12:37 val. „Fu Shan Hai“ ėmė siųsti SOS signalą ir ruoštis įgulos evakuacijai. 13:50 val. kapitonas nusprendė nerizikuoti žmonių gyvybėmis ir kartu su visa komanda paliko laivą.

Nepaisant visų pastangų, 20:49 laivas nuskendo ir atsigulė 69 metrų gylyje.

Tuo tarpu „Gdynia“ po smūgio beveik nenukentėjo – statyta atšiauriam Arkties klimatui, ji atsipirko tik sulamdytu laivo priekiu ir saugiai gryžo į uostą. Vėliau lenkai internautai ciniškai juokavo: „jo, ... matosi kas Lenkijoj gaminta, o kas Kinijoj... „

Bet gryžkime prie vargšo „Fu Shan Hai“ .Viena iš didžiausių mazuto talpų neatlaikė ir į išorę emė veržtis teršalai, paviršiuje suformavę didžiulę dėmę. Danijos vyriausybė, baimindamasi ekologinės katastrofos, ėmėsi brangiai kainuojančių priemonių ir pasitelkusi komercinius narus išsiurbė iš laivo visą mazutą.

Tapo visiškai aišku, kad su visom atlapotom durim ir liukais „Fu Shan Hai“ taps galingu traukos centru visiems narams. Buvo aiškus ir kitas dalykas – be incidentų čia neapsieis, ypač atsižvelgiant į tai, kad vrekas guli judriame jūriniame kelyje.

Nors pats nardymas ir nekeltų betarpiško pavojaus jūriniam eismui šiame rajone, Danijos vyriausybė priėmė beprecedentinį sprendimą ir uždraudė sportinį nardymą šiame vreke.

Po trejų metų, 2006 liepos 1 d. jūros kelias buvo kiek nukreiptas ir Danijos valdžia sutiko duoti išskirtinį leidimą nėrimui prie vreko grupei techninių narų iš Kopenhagos, kurie to paprašė.

Be kita ko, leidimo sąlygose buvo nurodyta, kad visi narai turi naudoti trimiksą, o nėrimo vietoje turi stovėti stabili platforma arba bent jau didesnis laivas.

Techninio nardymo strategija yra sudėtingas dalykas. Visi narai turi didelius suporintus balionus ir steidžus arba rebrizerius, visiems jiems reikia daug dujų. Trimiksiniai narai su atvirom sistemom vieno nėrimo metu sunaudoja šimtus litrų brangaus helio.

Bet šiai ekspedicijai susirinkusi kompanija irgi buvo ne visai įprasta – iš 24 narių daugelis buvo nardymo klubų prezidentai, nardymo centrų savininkai ir panašiai. Tai žmonės iš savo patirties išdirbę savas metodikas ir taisykles, ir kurie paprastai patys moko kitus ir nurodinėja kaip reikia nardyti.

Ekspedicijai buvo išnuomotas kateris „Britt-Lise“, kuris atgabeno į vietą visą įrangą ir turėjo tarnauti kaip dive platforma. Papildomai vandenyje buvo du RIB‘ai – vienas vežiojo narus tarp nėrimo vietos ir „Britt-Lise“, kitas tuo tarpu buvo naudojamas kaip atsarginis saugumo sumetimais.

Dauguma ekspedicijos narių įsikūrė netoli Hammer Harbour uosto, kur nakčiai gryždavo „Britt-Lise“.

Krūvos balionų ir pildymo įrangos užėmė didžiąją dalį prieplaukos. Laimei, pildyti visų tų balionų nereikėjo, kadangi dalis narų atsivežė savo jau užpildytus, iš kitos pusės, vis tiek vienam žmogui buvo galima nerti tik vieną kartą per dieną. Dėl tos priežasties kompresorius nebuvo reikalingas nuolat, ir „savaitgaliniai“ paprasti narai irgi galėjo užsipūsti savo balionus.
Mes nardėme fanatiškai. Kadangi mūsų komandos nebuvo taip jau gerai organizuotos, tiek laive, tiek prie kompresoriaus nuolat iškildavo šiokių tokių nesutarimų ir nesusipratimų, tačiau po kurio laiko visi vieni su kitais apsiprato ir ėmė elgtis kaip viena grupė.

Kiekvieną laisvą valandėlę laive virė diskusijos apie įrangos konfigūracijas, dekompresinę programinę įrangą ir vrekų ekspedicijas. Ir aišku, čia visada pasitaikydavo progų paerzinti DIR daiverius – draugiškai, žinoma!

Vrekas tapo labai populiarus žvejų tarpe, todėl viršutinis denis yra tirštai apkabinėtas įvairaus kalibro valais ir tinklais. Laimei, jie yra gerai matomi prožektorių šviesoje. Nors šioks toks pavojus išlieka. Viena budžių pora lėtai kilo į paviršių, kuomet vienas iš budžių užsikabino už tinklo, plazdenančio srovėje. Pabandęs pats iš jo išsikapstyti tik dar labiau pablogino savo padėtį ir dar labiau įsipainiojo. Antrajam budžiui teko gerokai paplušėti, kol pagaliau peiliu neišvadavo savo draugo. Už šį neplanuotą sustojimą abu narai buvo atitinkamai nubausti pailgėjusiu deko laiku.

Tikriausiai bet kuri ekspedicija turi tokių dienų, kai viskas eina blogai. Mus aplanko vietinės TV kompanijos atstovai ir aš sutinku nerti su kamera ir padėti nufilmuoti vreką jų vakaro laidos siužetui.

Deja, nei žurnalistas, nei operatorius neturi supratimo kaip naudotis nardymo įranga ir neturi gero apšvietimo šaltinio. Sutariame, kad naudosime savo prožektorius, o kaip modelius siužetui pasikviečiame dar vieną narų porą.

Modeliai atvyksta anksti iš ryto, mes tuo tarpu kartu su žurnalistais planuojam atvykti kiek vėliau. Tačiau visą rytą lyja, o po pusiaudienio pakyla vėjas. Krante suruošiam visą įrangą ir su RIB‘u per gan dideles bangas plaukiam link „Britt-Lise“. Video operatorius, bandęs nufilmuoti kaip narai rengiasi panėrimui, greitai nuo jūros ligos pažaliuoja ir imasi per bortą šerti žuvis.

Vienas naras, laukęs mūsų kol būsime pasiruošę, ima perkaisti ir nusprendžia palaukti mūsų vandenyje. Kol mes pagaliau sušokam vandenin, nerami jūra padaro savo, ir laukęs naras irgi prastai jaučiasi.

Neriant gylyn nusprendžiu patikrinti kamerą ir atrandu, kad ji nuo pat buvimo prieplaukoje buvo įjungta ir filmavo visas peripetijas. Karštligiškai bandau surasti video juostos persukimo mygtuką, tačiau, savaime suprantama, jo čia nėra.

Jaučiu, kad reikia nutraukti nėrimą ir pabandyti paviršiuje atsukti prakeiktą juostą, kadangi povandeninis reportažas ir buvo šio nėrimo tikslas. Mes vis dar galim turėti ilgą ir įdomų nėrimą ant vreko tiltelio ties 30-35 m. gyliu. TV žiūrovai nieko nė neįtars kokie čia gyliai.

Bet netgi ir iškilus paviršiun niekas negali išsiaiškinti kaip gi atsukti tą juostą. Mums visiems šitas reikalas ima igrįsti, o daugelį mūsų pykina nuo stipraus bangavimo.

Vienas iš narų atsisako šiandien nerti. Tada kažkokiu būdu atsilaisvina vieno plūduro tvirtinimai, ir mūsų deko sustojimo stotelė subyra į gabalus. Plūdurą nuneša stiprus vėjas ir su RIB‘u tenka jį vaikytis, kol galiausiai pavyksta sugauti.

Galiausiai mes pasiduodam. Mūsų „motininis“ laivas „Britt-Lise“ pasuka link kranto, o mes dar gerą valandą po vandeniu terliojamės su plūduru, bandydami iškelti deko stoties likučius ir viską sutaisyti. Paviršiuje siautėja ilgos riedančios bangos. Kai pagaliau vėl lipu į savo RIB‘ą, jaučiuosi galutinai nuvarytas.
Pakeliui į uostą mūsų RIB‘e baigiasi degalai. Vienu žodžiu...

Sekančią dieną viskas sekasi puikiai. Kelios narų poros nusprendė panerti iki pad dugno, kad apžiūrėti laivo sraigtus. Iš turimų nuotraukų atrodo, kad laivagalis užverstas vos ne vertikaliai, tačiau iš tikro jis tik įspaustas į laivo vidų. Visas laivas stovi ant dugno idealiai lygiai, ir tik jo laivagalis pasviręs 45 laipsnių kampu. Laivagalis yra tokio pat pločio, kaip ir visas laivo korpusas, pagamintas iš kelių centimetrų storio plieno. Aš negaliu net įsivaizduoti, kokios jėgos turėjo veikti skęstantį laivą, jeigu jo galas tarsi koks popieriukas gražiau sulankstytas.

Aplenkę didžiulį tinklą, užsikabinusį už vėliavos stiebo, sklendžiame laivagaliu žemyn iki 8 m. ilgio vairo.

Aš plaukiu labai atsargiai, kadangi išskleidęs savo kameros strobosklopų „rankas“ esu bemaž pusantro metro pločio.

Po laivagaliu labai tamsu. Dėl prie dugno esančių srovių vanduo čia yra drumstas, todėl jeigu pasitaikytų koks plazdantis tinklas, į jį galima būtų lengvai įsipainioti. Mes kiek susiglaudžiam ir toliau iš lėto leidžiamės palei vairą žemyn. Anksčiau ar vėliau, vis tiek turim pamatyti propelerį.

Vanduo čia ramus ir šaltas. Viskas, ką tegalime girdėti yra mūsų iškvepiamo oro burbuliavimas. Ora kyla, atsimuša į korpusą ir slysta šonu, kol galiausiai išsivaduoja iš plieno gniaužtų ir šauna aukštyn. Jei ne šie burbuli, niekas nė neįtartų, kad po gigantišku laivagaliu tūno dvi mažutės būtybės. Jaučiuosi labai vienišas, bet tuo pat metu labai saugus. Žvilgteliu aukštyn ir, rodos, milžiniškas juodas paukštis užklojo mus savo sparnu.

Tiesiai prieš mane Peterio prožektoriai apšviečia visai kitokias metalines formas – propeleris yra tiesiog gigantiškas! Peteris apiplaukia jį, pasisuka į mane ir sustoja pozavimui. Aš priplaukiu arčiau, tačiau kamera niekaip negali susifokusuoti, kadangi vandenyje pakilo smulkaus dumblo debesis. Nepadeda nei fokusavimas ant Piterio prožektoriaus šviesos.

Pagaliau Piteris lengvai pajudina savo prožektorius ir kameros ekrane atsiranda aiškus vaizdas. Aš su palengvėjimu atsidūstu.

Kadangi jau esame čia, nusprendžiu patikrinti dugną. Dugnas kietas, tačiau dumbluotas. Nėrimas buvo planuotas didžiausiam 69 m. gyliui, tačiau po propeleriu vienas mano kompiuteris rodo 66,5 m., o kitas – 67,8 m.

Mes vėl kylame palei vairą aukštyn ir ties 55 metrais praplaukiame virš didžiulių paverstų ant šono laivagalio raidžių, kurios skelbia, kad čia yra FU SHAN HAI. Užrašas padengtas dumblu, kurį lengva nubraukti ranka.

Prieš pasukant aukštyn link mūsų pirmos deko stotelės, aš lengvai paplekšnoju vrekui ranka per šoną ir mintyse sakau: „ iki pasimatymo!“

Laivų kompanija, kuriai priklausė „Gdynia“ buvo pripažinta išimtinai kalta dėl „Fu Shan Hai“ paskandinimo ir buvo nubausta 13,5 milijono JAV dolerių bauda. Be to, ji buvo įpareigota atlyginti išlaidas Danijos kariškiams ir Švedijos pakrančių apsaugai už jų ilgalaikes pastangas išvalyti laivą nuo mazuto.

Tuo tarpu mūsų ekspedicijos metu surinkta medžiaga ir nuotraukos buvo perduoti Danijos valdžiai. Po kurio laiko valdžia kiek pakeitė senajį kelto maršrutą ir panaikino draudimą nardyti šioje vietoje.

Taigi, dabar kiekvienas naras, tinkamai pasiruošęs ir ekipiruotas gali mėgautis nardymu prie „Šiaurės Zenobijos“. Beje, tai šiam momentui tai yra didžiausias Baltijos jūros vrekas.

------------------------------

Versta maloniai leidus DIVE – didžiausiam JK narų žurnalui, papildyta info iš interneto platybių.

Jei kas nežino, apie „Zenobia“ galima paskaityti čia.


Kadangi „Fu Shan Hai“ skendo pakankamai ilgai, YouTube galima rasti filmuotos medžiagos apie paskutines laivo akimirkas. Na ir patys narai jau nemažai visko prifilmavę.


 Parašė sagelo balandžio 07 2015 09:24:46 · 0 Komentarai · 1586 Skaityta Spausdinti
Komentarai
Komentarų neparašyta.
Rašyti komentarą
Prisijunkite, norėdami parašyti komentarą.
Reitingai
Balsuoti gali tik nariai.

Prašome prisijungti arba prisiregistruoti.

Nuostabu! Nuostabu! 75% [3 Balsų]
Labai gerai Labai gerai 25% [1 Balsas]
Gerai Gerai 0% [Nėra balsų]
Patenkinamai Patenkinamai 0% [Nėra balsų]
Blogai Blogai 0% [Nėra balsų]
Laikrodis
Prisijungti
Nario vardas

Slaptažodis



Dar ne narys?
Registruokis

Pamiršai slaptažodį?
Paprašyk naujo
Šaukykla
Jei norite rašyti žinutes, turite prisijungti.

Dalas
21/08/2017 18:34
Naras vaiduokli Veziai gaudomi tik su sateliais Pas meskeriotojus klausk.

Naras vaiduoklis
03/08/2017 18:09
sveiki gal kas zino kur nelabai tolokai nuo vilniaus galima veziu pagaudyt?

Korsaras
13/07/2017 09:34
zigis

zigis
06/07/2017 18:17
gal kas moka valdyti klompiuteri aladin one Uwatec

eseriuks
18/05/2017 18:57
parduodu iranga !!865774364

ege
05/05/2017 18:58
su narų diena kolegos!

darka
03/04/2017 15:31
Akcija Darom 2017 Jurbarke. Laukiame visu lastakojų. Info skelbime.

darka
26/12/2016 06:56
Su sventemis visus dar nardancius. Geru nerimu 2017m.

Trioxboltovke
24/12/2016 13:57
Baxūru patarle, Kas turi laimės, tam ir gaidys deda kiaušinius Su šventėm !

Dainius13
14/07/2016 15:55
Ba senu neatsakai

Šaukyklos archyvas
Apklausa
Tankas Gilužio ežere:

Tikrai yra (35 m gylyje).

Jį ištraukė bomžai ir pridavė į šrotą.

Antis.

Ančių pulkelis.

Ančių ornitologinis draustinis.

Norėdamas balsuoti turite prisijungti.
Šiandien Gimimo Diena
SVEIKINAME ruskis
SVEIKINAME Taurimas